tirsdag 19. august 2014

Fitness og blogging


Tiden før Bikinifitness konkurransen består ikke bare av trening og diett, men også blogging. Bloggingen blir en slags dagbok hvor utøverne deler oppturer og nedturer, og får delt meninger om produkter de sponses med.

20 år gamle Liva Lagestrand fra Bryne stilte i bikinifitness høsten 2013. Hun har bloggen www.livaaarre.com, hvor hun skriver om trening og kosthold, men også hvordan det er «bak fasaden». Før hun startet med bikinifitness, har Lagestrand drevet med karate i 10 år, hvor det også gikk mye i styrke.
– Dette ble en naturlig overgang til vektene når jeg ble lei av kareten. Det med fitness og scenehysteriet skremte meg, så jeg så på det som en motivasjon å kunne overvinne den frykten, forteller Lagestrand.

Bildet er lånt fra Liva Lagestrand sin blogg med samtykke

Nominert til Vixenawards
Bloggen startet hun med som et krav fra sponsor, og hadde planer om å avslutte bloggen etter høstens konkurranser.
– Kort tid etter konkurransen fikk jeg mail om at flere av leserne mine hadde stemt på bloggen min, og at jeg var semifinalist i årets treningsblogg på Vixenawards. Og da ville det bli dumt å slette bloggen, forklarer Lagestrand.
Selv tror hun bloggen er et friskt pust mellom alle de perfekte treningsbloggene. Lagestrand får også ofte høre at hun er en motivasjons-,og inspirasjonskilde, men skjønner ikke selv hvordan det er mulig.
– Jeg syns det er helt feil at jenter skal begynne å trene kun for å stille i bikinifitness. Det er først og fremst en idrett, noe du må ha lidenskap for. Det er ikke en missekonkurranse som enkelte tenker, avslutter Lagestrand.

Fra sofagris til bikinifitness
Stine Larsen fra Stokke startet 2013 som et nytt og bedre menneske. Etter noen måneder på kosthold- og treningsprogram, bestemte Larsen seg for å stille i bikinifitness høsten 2013, hvor hun fikk en 6.plass.
For min del var det at jeg trengte et mål med treningen min. Jeg trente 6-7 ganger i uka med cardio og 6 ganger i uka styrke, og følte jeg måtte ha noe å strekke meg til, forteller Larsen.
Fra å ha en lat kropp med ustabilt blodsukker, migrene og magesmerter, forsvant plagene og kroppen endret seg fort. 
– Jeg likte den nye livstilen, og hadde et behov for å skille meg ut på en annen måte enn alle andre. Og da jeg bestemte meg for å stille, var det ikke så mange som drev med bikinifitness, sier Larsen.
Her stiller Stine Larsen i bikinifitness for første gang.

Positive tilbakemeldinger 
Larsen begynte å blogge på www.fitnessstine.blogg.no. Bloggen ble for Larsen en slags dagbok, hvor hun kunne skrive om det som skjedde og for å motivere og nå ut til folk. Dette ble også et sted hun kunne skrive om produktene hun ble sponset med.
– Jeg har egentlig bare fått positive tilbakemeldinger både fra familie, venner og ukjente. Under konkurransedelen er man jo litt sær i familiebursdager når man kommer med sin egen matpakke med torsk og brokkoli, men alle har vært veldig hyggelig og respektert valget mitt, forteller Larsen.
Larsen trodde at hun kom til å få en del negative tilbakemeldinger fra sosiale medier, men det har hun sett veldig lite til. 
– Det beste med alt av treningen, fitnessdelen og bloggen er når ukjente mennesker kommer bort på gaten eller treningssenteret og forteller at jeg motiverer dem og at de ser opp til meg. Det gjør alt slitet og strevet for å nå mitt mål litt enkelere, avslutter Larsen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar